Let op! Deze informatie weerspiegelt de juridische stand van zaken in 2005. Sindsdien hebben zich vele nieuwe ontwikkelingen voorgedaan. Sommige argumenten gelden echter nog wel. Neem daarvoor contact op met het spreekuur van de Bijstandsbond, zie http://www.bijstandsbond.orgActuele ontwikkelingen op het gebied van de controlemaatschappij vindt u ook op http://www.bijstandsbond.blogspot.nlRechtmatigheid van de huisbezoeken
Voor
de overdracht van uitkeringsgerechtigden van de sociale dienst naar
de DWI gaat de Sociale Dienst Amsterdam bij alle cliënten onaangekondigd
op huisbezoek om de feitelijke woon- en gezinssituatie vast te stellen.
Bij nieuwe cliënten wordt meteen al een huisbezoek afgelegd. De
vraag is nu of je verplicht kunt worden om mee te werken aan deze schending
van je huisvrede en privacy. Tenslotte beschikt iedere burger over grondrechten.
EVRM Artikel 8 - Recht op eerbiediging van privé
leven, familie- en gezinsleven 1.Een ieder heeft recht op respect voor
zijn privé leven, zijn familie- en gezinsleven, zijn woning en zijn
correspondentie. 2.Geen inmenging van enig openbaar gezag is toegestaan in de uitoefening van dit recht, dan voor zover bij de wet is voorzien en in een democratische samenleving noodzakelijk is in het belang van de nationale veiligheid, de openbare veiligheid of het economisch welzijn van het land, het voorkomen van wanordelijkheden en strafbare feiten, de bescherming van de gezondheid of de goede zeden of voor de bescherming van de rechten en vrijheden van anderen.
UVRM
Artikel 12Niemand zal onderworpen
worden aan willekeurige inmenging in zijn persoonlijke aangelegenheden,
in zijn gezin, zijn tehuis of zijn briefwisseling, noch aan enige aantasting
van zijn eer of goede naam. Tegen een dergelijke inmenging of aantasting
heeft een ieder recht op bescherming door de wet.
Grondwet
Artikel
10 1. Ieder heeft,
behoudens bij of krachtens de wet te stellen beperkingen, recht op eerbiediging
van zijn persoonlijke levenssfeer.
Europese Grondwet
II-7 De eerbiediging van het privé- leven en het familie- en gezinsleven Een ieder heeft
recht op eerbiediging van zijn privé-leven, zijn familie- en gezinsleven,
zijn woning en zijn communicatie.
Algemene
Wet Bestuursrecht
Artikel 4:3
1. De aanvrager kan weigeren gegevens en bescheiden te verschaffen voor zover het belang daarvan voor de beslissing van het bestuursorgaan niet opweegt tegen het belang van de eerbiediging van de persoonlijke levenssfeer, met inbegrip van de bescherming van medische en psychologische onderzoeksresultaten, of tegen het belang van de bescherming van bedrijfs- en fabricagegegevens. 2. Het eerste lid is niet van toepassing op bij wettelijk voorschrift aangewezen gegevens en bescheiden waarvan is bepaald dat deze dienen te worden overgelegd. De
huisbezoeken zijn in strijd met al deze artikelen. Grondrechten zijn
er juist om burgers te beschermen tegen ongelimiteerd overheidsingrijpen,
een duidelijke wettelijke basis voor de huisbezoeken is er niet. Er
is geen of weinig regelgeving, althans niet bij mij bekend, over hoe
om te gaan met deze tegenstrijdige belangen aangaande controle enerzijds
en recht op privacy anderzijds. Enige jurisprudentie over huisbezoeken
is er wel. Daaruit blijkt in ieder geval dat een huisbezoek gezien wordt
als een inbreuk op de persoonlijke levensfeer. Ook de noodzaak van een
bijzondere omstandigheid komt aan de orde, er moet een aanleiding zijn
(anonieme tip, vermoeden van fraude) om het huisbezoek te rechtvaardigen.
Dit sluit ook aan bij de noodzakelijkheid en redelijkheid waar ook in
de WWB nog steeds sprake van is. In redelijkheid kan van cliënten niet
gevraagd worden vrijwillig hun grondrecht(en) op te geven, noodzakelijk
zijn de huisbezoeken ook niet daar de bevoegde instanties genoeg andere
middelen kunnen aanwenden om de rechtmatigheid van de uitkering vast
te stellen. Er vindt immers al een uitgebreide controle plaats via de
koppeling van zeer veel bestanden. Ook
in de memorie van toelichting over artikel 17 WWB (inlichtingenplicht)
is sprake van een medewerkingsverplichting in individuele situaties. Tenslotte
geldt ook nog het Proportionaliteitsbeginsel. De inbreuk op de privacy
moet in verhouding staan tot het doel, het verkrijgen van inlichtingen.
Uitgangspunt is dat gekozen moet worden voor de minst ingrijpende wijze
van verificatie. Desnoods kunnen ze een maand voor het huis van een
belanghebbende gaan bivakkeren.
Memorie van Toelichting, algemeen deelArtikel
17 Inlichtingenplicht Het tweede lid
bevat een algemene medewerkingsverplichting die zowel geldt ten aanzien
van de arbeidsinschakeling als de verlening van bijstand. Burgemeester
en wethouders vertalen de algemene medewerkingsverplichting in individuele situaties in een of meer concrete verplichtingen. Zo kan
bijvoorbeeld van de belanghebbende gevergd worden dat hij medewerking
verleent aan een huisbezoek.
Het niet verlenen van de specifiek verlangde medewerking, kan voor burgemeester
en wethouders aanleiding vormen de verlening van bijstand op te schorten,
met toepassing van artikel 54.
Jurisprudentie
- Een onaangekondigd
huisbezoek ter vaststelling of recht bestaat op bijstand vormt volgens de
Raad een inbreuk op de persoonlijke levenssfeer. Deze inbreuk kan, indien de
bijzondere omstandigheden van het geval
daartoe nopen, evenwel gerechtvaardigd
zijn op grond van art. 8, tweede lid, EVRM. (JABW 1995/363)
- Ten einde duidelijkheid te verkrijgen is onder omstandigheden een (onaangekondigd) huisbezoek gerechtvaardigd te achten. Overigens bestaat er slechts dan aanleiding een betrokkene in de gelegenheid te stellen opnieuw te worden gehoord, indien na het horen (ivm de behandeling ven het bezwaarschrift) feiten of omstandigheden bekend worden die voor de op het bezwaar te nemen beslissing van aanmerkelijk belang kunnen zijn. (JABW 1999/40) - Bij constatering van schending van de inlichtingenplicht kan bijstand slechts worden geweigerd bij een redelijk vermoeden dat er in het geheel geen recht op bijstand bestaat. (JABW 1996/1)
-Het bijstandsverlenend orgaan heeft de bevoegdheid om naar aanleiding van een anonieme tip een onderzoek te starten. Voor het uitoefenen van deze bevoegdheid is niet vereist dat ook andere aanwijzigen voorhanden zijn. Gelet op het karakter van het onderzoek naar de woon- en leefsituatie en mede in aanmerking genomen, dat betrokkene andere relevante informatie niet uit eigen beweging heeft doorgegeven aan de GSD kunnen verlangen, dat een huisbezoek ter beoordeling van de woon- en leefsituatie zou plaatsvinden aansluitend aan het onderhoud waarin betrokkene om medewerking is verzocht. (JAWB 1993/27)
De verplichte medewerking aan huisbezoeken is volgens de Werkinstructie Huisbezoek van de Sociale Dienst Amsterdam (versie 1.03, 25 mei 2004) gebaseerd op de artikelen 17(inlichtingenplicht), 53a(onderzoek gegevens) en 54(onjuiste gegevens, onvoldoende medewerking) van de WWB, artikel 2(controle bij aanvraag) en 8(controlemiddelen) van de Handhavingsverordening van de gemeente Amsterdam, alsmede op artikel 4:5(niet behandelen aanvraag) eerste lid AWB.
Wat staat er zoal in deze instructies?
Een
huisbezoek wordt in principe onaangekondigd uitgevoerd door twee medewerkers,
waaronder één handhavingsspecialist die de leiding heeft. Bij
een nieuwe aanvraag wordt evt. tweemaal een poging tot huisbezoek afgelegd,
dan brief met uitnodiging op
kantoor voor twee dagen later. Niet komen betekent niet in behandeling
op grond van artikel 4:5 AWB. Wel komen betekent direct huisbezoek. Voor
een lopende uitkering geldt, één huisbezoek, dan brief met uitnodiging
op kantoor en bij niet komen opschorting uitkering plus tweede brief
met hersteltermijn, dan wel komen direct huisbezoek, niet komen beëindiging
uitkering op grond van artikel 54 WWB.
Op
Kantoor Tijdens
dit gesprek wordt zo gedetailleerd mogelijk navraag gedaan naar je woning.
Dit kan van alles zijn, in de instructie staat bijvoorbeeld: naambordjes
op de deur, kleur van de gordijnen, vloerbedekking, wat is de postcode,
een plattegrond, maar het kan natuurlijk van alles zijn. Ik fantaseer
maar, bijvoorbeeld; waar zit de meterkast, hoofdkraan, deuren links-
of rechtsdraaiend, ramen van glas of kunststof, hoeveel rollen wc-papier,
wat is de kleur van de keukenkastjes, wat voor wc-bril hoeveel ramen,
wat voor gasfornuis, koelkast, tv, boekenkast en welke boeken dan? Heb
je die ook allemaal gelezen?
Werkwijze
Huisbezoek Het
is verplicht dat de leidinggevende zich legitimeert en het doel van
het huisbezoek mededeelt. Er is toestemming vereist voor het binnentreden
en dat willen ze graag schriftelijk vastleggen, ook de evt. weigering.
Er is ook toestemming vereist voor het kijken in kasten, laden, wasmanden
etc. Maar ga er vooral niet vanuit dat ze die toestemming ook vragen.
Al snel is een kastdeur open voor je daartegen bezwaar hebt kunnen maken,
want waarom zou dat nou niet mogen?
Aandachtspunten Er
wordt bij een huisbezoek vooral gekeken of de woning echt bewoond wordt
en door wie dan. Met name wordt gelet op post, administratie, kleding
en aanwezige personen. Aandachtspunten zijn: naambordje op de deur,
brievenbus, inrichting, kostbare sieraden of schilderijen(luxe), planten
en huisdieren en koelkast (vragen tenslotte verzorging cq onderhoud).
Gedragsregels
bij huisbezoek Niet
intimiderend, wel doortastend, wat is het verschil? Altijd
in dezelfde ruimte verblijven. (veiligheid) Alertheid
op werkzaamheden als zelfstandige. Eventueel
foto’s nemen, daar is toestemming voor nodig. Maak
tijdens gesprek gebruik van verhoor- en omsingelingstechnieken. Stel
ter plaatse een zo gedetailleerd mogelijk verslag op en laat client
ondertekenen.
Weigering
huisbezoek: Bij
aanvraag volgt afwijzing. Bij
lopende uitkering volgt onderzoek en bij twijfel over rechtmatigheid
volgt beëindiging.
Zakboek Inlichtingenplicht
In
de Memo Terugvordering en Verhaal staat over het huisbezoek nog het
volgende: Voorwaarde
voor een huisbezoek is het legitimeren en mededelen van het doel. Alleen
de leidinggevende hoeft zich te legitimeren. Er
is toestemming nodig voor de toegang tot het huis en toegang tot een
bepaalde kamer. Toestemming
is nodig voor het openen van laden en kasten. Een
kamer bewoond door een ander geldt als een afzonderlijke woning. Een
ondertekende verklaring, gedetailleerd en liefst in eigen woorden van
de belanghebbende, heeft meer bewijslast dan een niet ondertekende verklaring. Bij weigering huisbezoek kan het recht op een uitkering niet vastgesteld worden.
Bij huisbezoeken wordt met name gelet op eventuele woon/samenlevingsfraude, inkomensfraude en vermogensfraude. Er is een hele waslijst waar tijdens het huisbezoek, maar ook daarvoor of erna, buiten belanghebbende om, naar gekeken wordt.
Geld, rekeningen, aandelen, obligaties, auto’s, waardevolle sieraden en schilderijen, dure apparatuur of inrichting, erfenisen, eigen huis/grond/boot ook in het buitenland, gereedschap, administratie, verzamelingen, kunst. Bij het vaststellen van de woon- en leefsituatie ook naar post (adressering), medicijnen (etiket), foto’s, kleding (ook de wasmand), naamplaatje, koken/wassen, gezamenlijke vakanties/rekeningen/bezittingen, oppassen, verzekeringspolissen, het ontbreken van kostenposten bv laag energieverbruik, geldopnames (waar), parkeervergunning.
Buiten belanghebbende om kan informatie ingewonnen bij oa: GBA, werkgevers, scholen, ARBO, KvK, verhuurders, belastingdienst, CWI, zorgverzekeraar, pensioenfonds, sociale verzekeringsbank, huursubsidie, kadaster, nutsbedrijven, justitie, parkeerbeheer, ANWB, scheepvaartregister, RDW, WOZ, internet (homepage), volkstuinvereniging, campingbeheerder en natuurlijk de buren.
De vraag is mag dit nu allemaal. Het antwoord is onduidelijk. Als je uitgaat van de rechtmatigheid van een huisbezoek comform de inlichtingen- en medewerkingsplicht vastgelegd in de wet werk en bijstand dan zijn er maar weinig grenzen aan wat je moet toestaan. Dan mogen ze in alle kasten kijken, in de wasmand snuffelen, haren zoeken in je bed en douche, maar ook in je computer kijken en je post lezen. Het briefgeheim kan op dezelfde wijze omzeild worden als het recht op bescherming van de persoonlijke levenssfeer, iedereen immers die jij die toestemming verleent mag je post lezen. En mogen ze het niet lezen dan is onmogelijk vast te stellen of je recht op een uitkering hebt. Dan mogen ze ook vragen hoe vaak je bij je vriendje of vriendinnetje slaapt om vast te kunnen stellen of je wel hoofdverblijf hebt in je eigen woning; niet of het ook leuk was, want dat is niet van belang voor je uitkering. Kortom als het huisbezoek mag, dan mag alles.
Bijlagen
Wet
Werk en Bijstand
Artikel 17 Inlichtingenplicht [Treedt
in werking per 01-01-2005]
1. De belanghebbende
doet aan het college op verzoek of onverwijld uit eigen beweging mededeling
van alle feiten en omstandigheden waarvan hem redelijkerwijs duidelijk
moet zijn dat zij van invloed kunnen zijn op zijn arbeidsinschakeling
of het recht op bijstand. 2. De belanghebbende
is verplicht aan het college desgevraagd de medewerking te verlenen
die redelijkerwijs nodig is voor de uitvoering van deze wet. 3. Het college
stelt bij de uitvoering van deze wet de identiteit van de belanghebbende
vast aan de hand van een document als bedoeld in artikel 1 van de Wet
op de identificatieplicht. 4. Een ieder is
verplicht aan het college desgevraagd een document als bedoeld in artikel
1 van de Wet op de identificatieplicht of een geldig rijbewijs dat is
afgegeven op grond van de Wegenverkeerswet dan wel een geldig rijbewijs
als bedoeld in artikel 107 van de Wegenverkeerswet 1994 terstond ter
inzage te verstrekken, voorzover dit redelijkerwijs nodig is voor de
uitvoering van deze wet.
Artikel 53a. Verstrekking en onderzoek gegevens 1. Onverminderd artikel 28, tweede en derde lid, van de Wet structuur uitvoeringsorganisatie werk en inkomen, bepaalt het college welke gegevens ten behoeve van de verlening van bijstand dan wel de voortzetting daarvan door de belanghebbende in ieder geval worden verstrekt en welke bewijsstukken worden overgelegd, alsmede de wijze en het tijdstip waarop de verstrekking van gegevens plaatsvindt. 2. Het college is bevoegd onderzoek in te stellen naar de juistheid en volledigheid van de verstrekte gegevens en zonodig naar andere gegevens die noodzakelijk zijn voor de verlening dan wel de voortzetting van bijstand. Indien het onderzoek daartoe aanleiding geeft kan het college besluiten tot herziening van de bijstand. Artikel 54. Onjuiste gegevens en onvoldoende medewerking 1. Indien de belanghebbende de voor de verlening van bijstand van belang zijnde gegevens of de gevorderde bewijsstukken niet, niet tijdig of onvolledig heeft verstrekt en hem dit te verwijten valt, dan wel indien de belanghebbende anderszins onvoldoende medewerking verleent, kan het college het recht op bijstand voor de duur van ten hoogste acht weken opschorten: a. vanaf de eerste dag van de periode waarop het verzuim betrekking heeft, of b. vanaf de dag van het verzuim indien niet kan worden bepaald op welke periode dit verzuim betrekking heeft. 2. Het college doet mededeling van de opschorting aan de belanghebbende en nodigt hem uit binnen een door hen te stellen termijn het verzuim te herstellen. 3. Onverminderd het elders in deze wet bepaalde terzake van herziening of intrekking van een besluit tot toekenning van bijstand en terzake van weigering van bijstand, kan het college een dergelijk besluit herzien of intrekken: a. indien het niet of niet behoorlijk nakomen van de verplichting, bedoeld in artikel 17, eerste lid, of de artikelen 28, tweede lid, en 29, eerste lid, van de Wet structuur uitvoeringsorganisatie werk en inkomen, heeft geleid tot het ten onrechte of tot een te hoog bedrag verlenen van bijstand; b. indien anderszins de bijstand ten onrechte of tot een te hoog bedrag is verleend.
4. Als de belanghebbende in het geval bedoeld in het eerste lid het verzuim niet herstelt binnen de daarvoor gestelde termijn, kan het college na het verstrijken van deze termijn het besluit tot toekenning van bijstand intrekken met ingang van de eerste dag waarover het recht op bijstand is opgeschort. Algemene Wet Bestuursrecht
Artikel 4:5
1. Het bestuursorgaan
kan besluiten de aanvraag niet te behandelen, indien: a. de aanvrager niet
heeft voldaan aan enig wettelijk voorschrift voor het in behandeling
nemen van de aanvraag, of b. de aanvraag geheel
of gedeeltelijk is geweigerd op grond van artikel 2:15, of c. de verstrekte
gegevens en bescheiden onvoldoende zijn voor de beoordeling van de aanvraag
of voor de voorbereiding van de beschikking, mits de aanvrager de gelegenheid
heeft gehad de aanvraag binnen een door het bestuursorgaan gestelde
termijn aan te vullen.
Handhavingsverordening Amsterdam Wet Werk en Bijstand
Artikel 2
Artikel 8 Gemeentelijk beleid
Actualisatie
Jaarplan 2004 Gemeentelijke Sociale Dienst 26-05-2004
Huisbezoeken / ‘Klant in beeld’ Fraudebestrijding en terugvordering Voor overdracht naar de DWI-overgang zullen
lopende uitkeringen worden gecontroleerd op rechtmatigheid en reïntegratiepotentieel
via de aanpak ‘Klant in
beeld’. Hierbij gelden de volgende hoofddoelstellingen: -een maximale rechtmatigheidstoets
van de bijstandsverlening voorafgaand aan de DWI-overdracht; in een
groot aantal gevallen zal een huisbezoek hiervan onderdeel uitmaken. -de
indeling van werkzoekenden in 4 fasen is vervangen door een tweedeling
in wel/niet snel bemiddelbaar. De verdere werkzaamheden rondom de bijstandsaanvraag
en reïntegratiebehoefte zijn afgestemd op deze indeling. Hierbij ligt
het accent van de CWI-inbreng bij de route A-cliënten en van de gemeentelijke
inzet bij de route B-cliënten.
Vorming
nieuwe Dienst Werk en Inkomen (DWI) Amsterdam, 8 april 2004
Het recht op inkomen blijft overeind
|